veckans märke: Fendi

En ny kategori här på bloggen kommer att bli veckans modehus, där ni kan lära er lite mer än ni behöver om ett kläd- eller sminkmärke.

1918 föddes Fendi, då som en affär för läder- och pälsprodukter i centrala Rom. Namnet kom först när ägaren, Adele Casagrande, gifte sig med Edoardo Fendi 1925. Edoardo och Adele fick fem döttrar, som sedemera tog över företaget.
1965 kom Karl Lagerfeld in i bilden, han hjälpte systrarna Fendi att få ut märket i världen. Fendi revolutionerade marknaden för päls och skinn genom att hitta nya användningsområden och göra fantastiska kreationer.


Delar av vårkollektionen 2007

Numera har Fendi breddat sitt spektrum och designar glasögon, väskor, skor, kläder, parfymer, till och med möbler.


B-bagar

De hetaste Fendi kreationerna på sista tiden har varit väskorna B-bag och Spy.

Nu till vad jag tycker. Päls och skinn är inte riktigt min melodi, jag kör mer fejk. Men en B-bag skulle jag ha svårt att tacka nej till.

Bilder från Net-A-Porter och Style.com.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback